ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونسکو: آمریکا به حراست از میراث فرهنگی ایران متعهد باشد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  با اشاره به دو کنوانسیون ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ از آمریکا خواست از حمله به اماکن فرهنگی ایران خودداری کند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  با اشاره به دو کنوانسیون ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ از آمریکا خواست از حمله به اماکن فرهنگی ایران خودداری کند. . حمله به میراث فرهنگی به ویژه در قرن بیست و یکم یک تاکتیک جنگی برای پاکسازی فرهنگی است.

مقر سازمان یونسکو در پاریس

به گزارش خبرگزاری رویترز، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)  دوشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا باید به حراست از آثار باستانی و فرهنگی جهان متعهد باشد و از تهدید حمله به چنین مراکزی خودداری کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در روزهای اخیر ترامپ تهدید کرده است که اگر ایران در خونخواهی قاسم سلیمانی به منافع آمریکا لطمه بزند، ایالات متحده ۵۲ هدف از جمله اماکن فرهنگی را هدف قرار می‌دهد.

یونسکو در بیانیه خود نوشت که ایالات متحده به عنوان کشوری که پیمان‌های بین‌المللی مربوط به حراست از میراث بشری را امضا کرده، باید از آسیب رساندن به ابنیه و میراث فرهنگی خودداری کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه ۵ ژانویه/ ۱۵ دی در راه بازگشت از فلوریدا به واشنگتن در جمع خبرنگاران در هواپیمای رئیس جمهوری یک بار دیگر از تصمیم خود برای بمباران اهدافی در ایران از جمله اهداف فرهنگی در واکنش به پاسخ احتمالی ایران به ترور قاسم سلیمانی دفاع کرد. ترامپ گفت:

««آن‌ها اجازه دارند مردم ما را بکشند. آن‌ها اجازه دارند مردم ما را شکنجه و مجروح بکنند. آن‌ها اجازه دارند از بمب‌های کنارجاده‌ای استفاده بکنند و مردم ما را منفجر کنند. اما ما اجازه نداریم دست به اماکن فرهنگی آن‌ها بزنیم؟»

به گفته اونا هاتاوی، از دانشکده حقوق دانشگاه ییل و یکی از کارکنان سابق وزارت دفاع آمریکا تهدیدات اخیر ترامپ مبنی بر حمله به برخی اماکن فرهنگی ایران «یک وعده نسبتاً واضح به ارتکاب جنایت جنگی» است:

«چنین اماکنی تنها در مواقعی می‌توانند هدف حملات و بمباران‌ها قرار بگیرند که بنا بر گزارش صلیت سرخ جهانی ثابت شود به محلی برای استقرار نیروهای نظامی تغییر کاربری داده باشند.»

یونسکو در ادامه این بیانیه خود یادآوری کرده است که بر اساس دو کنوانسیون ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ که در کنگره آمریکا و مجلس ایران هم به تصویب رسیده، کشورهای عضو نباید عامدانه اقداماتی انجام دهند که ممکن است به میراث فرهنگی و طبیعی دیگر کشورهای عضو این کنوانسیون‌ها آسیب بزند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش جداگانه‌ای از میدان آزادی، مصلی تهران، حوزه علمیه قم و مقبره آیت‌الله خمینی در تهران به عنوان برخی از «اهداف فرهنگی» حمله احتمالی آمریکا به تهران یاد کرده است. بر اساس کنوانسیون ۱۹۵۴ و ۱۹۷۲ و همچنین بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ هرگونه حمله به اماکن فرهنگی جنایت جنگی محسوب می‌شود.

قطع‌نامه شورای امنیت از کشورهای مختلف می‌خواهد تا تلاش‌های خود را برای محافظت از یادبودهای تاریخی و آثار باستانی در مناطق جنگی افزایش دهند. در این قطعنامه با صراحت اعلام شده:

 «حملات غیرقانونی به مکان‌ها و ساختمان‌های مرتبط با دین، آموزش، هنر، علم یا خیریه، یا یادبودهای تاریخی، می‌تواند تحت شرایط مشخص در قوانین بین‌المللی معادل جنایت جنگی تلقی شود و عدالت درباره عاملان این حمله‌ها باید اجرا گردد.»

ایرینا بوکووا، مدیر وقت یونسکو در آن زمان گفته بود:

«میراث فرهنگی هویت است ــ حس تعلق است. تخریب عمدی میراث فرهنگی یک جنایت جنگی است؛ و به تاکتیکی جنگی بدل شده. تاکتیکی جنگی در یک استراتژی جهانی برای پاکسازی فرهنگی.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    جالب است که یونسکو این بیانیه ها را در مورد حملات رژیم تورکیه به آثار تاریخی کوردها و آشوری ها صادر نمی کرد. گویا ملاک های دوگانه حتی در مورد حمله به آثار تاریخی هم وجود دارد.

  • ج.ا ترسیده و فعلا کاری نمیکند. شاید صبر کند یکی دو ماه دیگر که حساسیت‌ها کمتر شد.

  • آذران

    جمهوری اسلامی در این چهار دهه همیشه تبلیغ ضدایرانی کرده. آیا ترامپ می خواهد در همان جهت با خامنه ای همکاری کند؟!