ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حقوق بشر در ایران در سالی که گذشت: اعدام، زندان و سرکوب معترضان

گزارش سالانه هرانا درباره وضع حقوق بشر در ایران از جمله به آمار بالای اعدام‌ها، به ویژه اعدام مجرمان نوجوان و صدور احکام طولانی زندان و شلاق برای مخالفان سیاسی پرداخته است.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، گزارش سالانه خود در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران را با توجه به آمارها و گزارش‌های حقوق بشری منتشر شده در سال میلادی گذشته، در ۴۲ صفحه منتشر کرد. این گزارش حکایت از نقض گسترده حقوق بشر در ایران دارد. عمده‌ترین موارد نقض حقوق بشر در ایران شامل آمار بالای اعدام‌ها، از جمله اعدام مجرمان نوجوان و زیر سن قانونی برای جرم‌هایی است که با استانداردهای جهانی برای تعریف «شدیدترین جنایات» مطابقت ندارند و بدون محاکمه‌های عادلانه صورت می‌گیرند.

عکس از آرشیو

این گزارش، با استناد به خبرهای منتشر شده در رسانه‌های داخل و خارج از ایران و گزارش‌های مختلف فعالان و نهادهای حقوق بشری در مورد ایران تهیه شده و حاوی انبوهی از آمارها در مورد افراد یا گروه‌هایی است که در معرض نقض حقوق بشر قرار گرفته‌اند.

بنا بر داده‌های مندرج در این گزارش در سال میلادی گذشته بیش از ۱۹ هزار و ۱۱۱ ماه حکم زندان و چهار هزار و ۶۷۶ ضربه شلاق برای منتقدان و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی صادر شده است. همچنین در سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۲۴۸ شهروند ایرانی با اتهامات مختلف از سوی قوه قضاییه به چوبه‌‌های دار سپرده شده‌اند.

آمار منتشر شده از اعدام‌های صورت گرفته در ایران در حالی‌ست که ۷۵ درصد اعدام‌ها به صورت مخفیانه بوده است.

با توجه به آمار منتشر شده در گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در ایران، در زمینه نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی همچون بهاییان و نوکیشان مسیحی در ایران، ۱۳۵ شهروند بازداشت شده و ۱۳ مورد ممانعت از فعالیت اقتصادی اقلیت‌های دینی-مذهبی، ۹۰ مورد احضار به نهادهای امنیتی- قضایی و ۳۶ مورد محرومیت از تحصیل گزارش شده است.

۷۶ نفر از اقلیت‌های مذهبی توسط نهادهای قضایی مجموعا به دو هزار و ۹۸۳ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

در این گزارش همچنین با بررسی نقض حقوق قومی و ملی آمده است:

«در رسته حقوق قومی-ملی در سال ۲۰۱۹ تعداد ۳۰۹ گزارش توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید. بر اساس این گزارش‌ها، بازداشت ۳۴۳ شهروند مستند شده است. همچنین برای ۶۰ نفر نیز دو هزار و ۶۹۸ ماه حبس تعزیری صادر شده است.»

در حوزه اقلیت‌های ملی بازداشت شهروندان ۷۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است، اما صدور احکام حبس توسط دستگاه قضایی با ۱۳ درصد افزایش همراه بوده است.

در زمینه اعدام‌های انجام شده در سال گذشته میلادی گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خبر اجرای ۲۴۸ مورد اجرای حکم اعدام اعلام شده و در همین راستا آمده است:

«در سال گذشته میلادی تعداد ۲۴۶ گزارش توسط نهاد آمار و نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که شامل محکومیت ۱۰۸ نفر به اعدام و اجرای حکم اعدام ۲۴۸ نفر است.»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ادامه با اشاره به همین آمارها در مورد اجرای حکم اعدام در ایران نوشته‌ است که از میان هویت‌های مشخص شده اعدام شدگان، ۲۳۱ نفر از ایشان مرد و ۱۵ تن زن بوده‌اند. همچنین چهار فرد که در زمان ارتکاب جرم انتسابی کمتر از ۱۸ سال سن داشته‌اند نیز در میان اعدام‌ شدگان امسال قرار داشتند.

بر اساس این گزارش ۷۹ درصد اعدام شدگان به اتهام قتل در ایران اعدام شدند؛ ۱۲,۵ درصد به اتهام مواد مخدر، پنج درصد به اتهام جرایم جنسی، کمتر از یک درصد به اتهام محاربه و دو درصد به اتهام سرقت مسلحانه.

در سال میلادی گذشته محدودیت بر آزادی فرهنگی و آکادمیک، محدودیت شدید بر حقوق آزادی تجمعات و انجمن‌ها برای متوقف کردن هر گونه فعالیتی که ضد حکومت به نظر برسد افزایش چشمگیری داشته است. در گزارش سالانه مذکور با اشاره به این محدودیت‌ها در رسته حقوق آکادمیک در مجموع اعلام شده است که در یک سال گذشته ۱۰۴ مورد بازداشت دانشجویان، یک مورد احضار به دادگاه، یک مورد محرومیت از تحصیل و همچنین ۳۴ مورد ممانعت از تحصیل به دلیل مذهب و عقاید سیاسی را شاهد بوده‌ایم.

در بررسی نقض حقوق شهروندی در برخورد با تجمعات و فعالان کارگری در این گزارش آمده است که بیش از ۱۴۳ تن از کارگران و فعالان کارگری از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. همچنین بر اساس این آمارها ۳۳ فعال کارگری یا کارگر به ۶۹۶ ماه حبس تعزیری، ۱۷۶ ماه حبس تعلیقی و ۷۶۲ ضربه شلاق محکوم و ۱۹۸ نفر به مراجع قضایی و امنیتی احضار شده‌اند.

از سوی دیگر اما یونیسف در گزارش سال گذشته خود میزان کودک‌آزاری در سراسر جهان از جمله کشورهای آسیایی و ایران را به شدت نگران ‌کننده دانسته است.

بنا بر اخبار و آمار مندرج در گزارش سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در زمینه آمارهای مربوط به کودک‌آزاری آمده است:

«در این رسته در سال ۲۰۱۹ میلادی از مجموع ۱۹۲ گزارشی که توسط واحد آمار گردآوری شد به دلیل مسکوت گذاشتن اخبار کودکان توسط خانواده یا نهادهای دولتی آمار دقیقی از میزان کودک‌آزاری‌های صورت گرفته در دست نیست اما دست‌کم هزار و ۲۹۰ مورد کودک‌آزاری و ۳۱ مورد تجاوز و آزار جنسی به کودکان، ۱۰ مورد قتل کودکان، ۳۱ مورد خودکشی کودکان و بیش از ۹۰۰ هزار کودک محروم از تحصیل را در برگرفته است.»

ازدواج‌های زودرس، فقر، مسائل فرهنگی، پراکندگی جمعیت و … در استان سیستان و بلوچستان سبب شده تا این استان در بین ۳۱ استان کشور، بالاترین نرخ بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص دهد.

همچنین در این گزارش گفته شده که دست‌کم ۱۲۹ کودک در طول اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ بازداشت شده‌اند.

این گزارش در ادامه به بررسی وضعیت اصناف، حقوق فرهنگی، آزادی اندیشه و بیان، محکومیت‌ها و حقوق زندانیان در ایران پرداخته است.

انتشار این گزارش جامع از سوی ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در حالی‌ست که مجمع عمومی سازمان ملل در اواخر آذر ماه با ۸۱ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد.

این قطعنامه‌ ۲۳ آبان سال جاری و یک روز قبل از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در کمیته سوم مجمع به تصویب رسیده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.