ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: مقامات ایران باید در مورد مرگ در بازداشت بنیامین آلبوغبیش تحقیق کنند

به گفته سازمان عفو بین‌الملل، مقام‌های ایران سابقه وحشتناکی در شکنجه بازداشت‌شدگان و اعمال رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیر آمیز برای گرفتن اعترافات اجباری دارند.

سازمان عفو بین‌الملل در اعلامیه‌ای از مقام‌های ایرانی خواست تا فورا تحقیقی موثر و بی‌طرفانه‌ در مورد مرگ مشکوک بنیامین آلبوغبیش، بازداشتی عرب اهوازی در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز انجام دهند.

بنیامین آلبوغبیش

در متن این بیانیه آمده است:

«مقام‌های ایران سابقه وحشتناکی در شکنجه بازداشت شدگان و اعمال رفتارهای بی‌رحمانه، غیر انسانی و تحقیر آمیز اغلب به منظور گرفتن اعترافات اجباری دارند.»

بنیامین آلبوغبیش همراه برادرش محمدعلی روز پنجم خرداد ماه سال جاری توسط نیروهای اداره اطلاعات اهواز بازداشت شد. او در زمان بازداشت از لحاظ جسمی در سلامتی کامل بود.

در اعلامیه سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به سالم بودن این زندانی در هنگام بازداشت آمده است:

«بنیامین آلبوغبیش در هنگام بازداشت سالم بود. مرگ ناگهانی او پس از گذشت یک ماه در بازداشت، نگرانی‌هایی جدی را در مورد رفتار با زندانیان برانگیخته است که شامل شرایط بازداشت افراد و استفاده از شکنجه می‌شود.»

به گفته فیلیپ لوتر، مدیر بخش پژوهش‌های خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل، مقام‌های ایرانی باید بلافاصله تحقیقاتی موثر و بی‌طرفانه‌ را در باره مرگ این زندانی انجام دهند که شامل کالبد‌شکافی مستقل نیز می‌شود.

خبر جان باختن این جوان عرب اهوازی روز پنجم تیر ماه در تماسی تلفنی از سوی اداره اطلاعات شهر اهواز به خانواده آلبوغبیش اعلام شده است.

بر اساس اعلامیه عفو بین‌الملل، «مقام‌های ایران باید اقداماتی ویژه برای حصول اطمینان از حفاظت از زندانیان در مقابل شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها انجام دهند و همچنین حق دسترسی فوری زندانیان به انتخاب وکیل در زمان دستگیری و بازجویی را به آنان بدهند.»

بنیامین آلبوغبیش ۲۸ ساله، همراه برادرش محمدعلى آلبوغبیش، ۲۹ ساله و مادرشان، مریم زبیدى، ۵۲ ساله، اولین بار در روز ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۶ توسط اداره اطلاعات اهواز در کوى زیتون کارمندى شهر اهواز بازداشت شدند. اتهام آن‌ها اقدام علیه امنیت ملی‌ است. این اتهام بارها از سوی بنیامین رد شده بود و دیگر اعضای خانواده نیز آن را رد کرده‌اند.

عفو بین‌الملل اما در پایان اعلامیه خود تاکید کرده است:

«مقامات ایران پیوسته در انجام تحقیقات موثر در زمینه شکنجه و مرگ و میر افراد در بازداشت (که از یک الگوی بلند مدت در مصونیت پیروی می‌کند)، ناکارآمد بوده‌اند. تحقیقات و پیگرد قانونی برای جلوگیری از نقض و تضمین حقوق قربانیان، ایجاد عدالت و جبران خسارات، لازم و ضروری است.»

به دنبال حمله تروریستی به رژه نظامی در شهریور ماه سال گذشته در اهواز تاکنون صدها نفر از فعالان مدنی این شهر که عمدتا عرب هستند از سوی نیروهای امنیتی تحت پیگیرد، آزار و شکنجه قرار گرفته‌اند.

یکى از اعضاى خانواده آلبوغبیش در همین باره گفته است:

«بنیامین را زیر شکنجه کشتند. او جوان تندرست و سالمى بود و هیچ مشکلى نداشت. از بازداشت اول او زیر فشار بود و او را از طریق شکنجه مادرش که در زندان سپیدار به سر مى‌برد، تهدید می‌کردند.»

بنیامین آلبوغبیش و برادرش خرداد ماه ۱۳۹۷ با قرار وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی موقتا و تا پایان روند دادرسى آزاد شدند و مادر آنها، مریم زبیدى به زندان سپیدار بند نسوان منتقل شد. بنیامین و محمدعلى اما در بهمن ۱۳۹۷ دوباره بازداشت و بعد از دو ماه براى هر کدامشان قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر و بار دیگر آزاد شدند.

نیروهاى اداره اطلاعات اهواز هنگام یورش به منزل آلبوغبیش در ۲۴ اسفند ۱۳۹۶، موبایل‌هاى اعضاى خانواده، ماشین محمدعلى و مبلغ ۴۵ میلیون تومان را مصادره کرده‌اند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.