ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجوز بازسازی و مرمت خانه دکتر مصدق صادر شد

وزارت اطلاعات با بازسازی خانه رهبر نهضت ملی ایران موافقت کرد اما محدودیت بازدید از احمدآباد همچنان پابرجاست.

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز اعلام کرد مجوز مرمت و بازسازی خانه محمد مصدق صادر شده و با تخصیص اعتبار مناسب، تا پایان سال جاری وارد فاز اجرایی می‌شود.

قلعه احمدآباد، خانه تاریخی و محل حصر دکتر محمد مصدق، رهبر نهضت ملی ایران

خانه دکتر مصدق قلعه‌ای خشتی در دهستان احمدآباد است. این خانه در مجاورت روستاهای حسین‌آباد و حسن بکول و قازپوزآباد در بخش مرکزی شهرستان نظرآباد استان البرز واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده. دکتر مصدق پس از پایان دوره زندان، باقی‌مانده عمر خود را در حصر خانگی و انزوای سیاسی در زمان سلطنت محمدرضاشاه پهلوی در قلعه احمدآباد گذراند.

فخرالدین صابری، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز سه‌شنبه ۲۱ خرداد در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:

«در کنار مرمت ساختمان، برنامه‌ریزی لازم برای ساماندهی وسایل، اسناد و ابزار موجود در خانه مرحوم مصدق نیز صورت گرفته و این فرایند به موازات بازسازی بنا صورت می‌گیرد.»

مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا وعده داد که با پایان بازسازی و مرمت خانه مصدق در احمدآباد، این مکان به یک موزه تبدیل شود. به گفته فخرالدین صابری، وزارت اطلاعات با مرمت خانه دکتر مصدق و حفظ اسناد موجود در این عمارت موافقت کرده اما هنوز موانع و محدودیت‌ها برای بازدید عموم مردم از این عمارت بر جای خود باقی است.

مزار محمد مصدق در یکی از اتاق‌های عمارت احمدآباد قرار دارد. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد وزارت اطلاعات مانع از گردهمایی دوستداران رهبر نهضت ملی در مزار او شد. پیش از برقراری این محدودیت‌ها، هیأت متولیان قلعه احمدآباد ۲۹ اردیبهشت هر سال در سالروز تولد دکتر مصدق، برنامه‌هایی تدارک می‌دیدند. محمود احمدی‌نژاد همواره برنامه هسته‌ای ایران را با نهضت ملی نفت مقایسه می‌کرد و به این اعتبار خود را مصدق دومی می‌پنداشت.

نمای ظاهری قلعه احمدآباد یادآور کوشک ساده دوران قاجاریه است: مصالح آجری، تزئینات محدود و مختصر، ایوان‌ها و ستون‌های چهارگوش، اتاق‌های ساده، درها و پنجره‌های چوبی و بام شیروانی.

۱۵ اسفند ۱۳۵۷، یکی از بزرگترین گردهمایی‌های سیاسی در سالروز درگذشت رهبر نهضت ملی نفت بر مزار وی در احمدآباد برگزار شد. در این مراسم آیت‌الله طالقانی سخنانی در حضور بیش از یک میلیون نفر ایراد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.