ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مینیاتورهای فرشچیان در یونسکو به ثبت ملی می‌رسد

امید می‌رود که مکاتب تبریز، اصفهان، قزوین، شیراز و مشهد در مینیاتور ایرانی فراموش نشود. ترکیه هم برای ثبت جهانی مینیاتور با ایران همکاری می‌کند.

با همکاری سازمان میراث فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو پرونده‌ای برای ثبت ملی آثار محمود فرشچیان، نقاش ایرانی به عنوان «گنجینه ملی زنده مینیاتور در یونسکو» آماده شده است. با ثبت ملی آثار فرشچیان که در آثارش جلوه‌های تازه‌ای از مینیاتور را پدید آورده، امید می‌رود که مکاتب تبریز، اصفهان، قزوین، شیراز و مشهد در مینیاتور ایرانی فراموش نشود. ترکیه، آذربایجان و قزاقستان هم پرونده‌ای برای ثبت بین‌المللی مینیاتور در یونسکو آماده کرده‌اند.

محمود فرشچیان، در پیش‌زمینه یکی از آثار مینیاتور او

بهمن نامور مطلق، نشانه‌شناس و معاون سازمان میراث فرهنگی دوشنبه ۲۷ اسفند به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت که سازمان میراث فرهنگی پرونده‌ای برای ثبت ملی آثار محمود فرشچیان در یونسکو آماده کرده است:

«در کمیسیون ملی یونسکو و در میراث فرهنگی تصمیم گرفته شد استاد فرشچیان به عنوان نخستین گنجینه زنده مینیاتور، در یونسکو به ثبت ملی برسد. این مهم با توافق همه دست‌اندکاران انجام شد و با کمک همین نهادها، پرونده‌ای هم آماده شد که در سطح جهانی ارائه شود.»

محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ در اصفهان متولد شد و فعالیت هنری‌اش را در کارگاه نقاشی میرزا آقا امامی در اصفهان آغاز کرد و پس از آنکه از هنرستان هنرهای زیبای اصفهان فارغ‌التحصیل شد، راهی اروپا شد و به مطالعه هنر غرب پرداخت. او در بازگشت به ایران، کارش را در اداره کل هنرهای زیبای تهران شروع کرد و بعد‌ها به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رسید. کیانوش فرید درباره ویژگی آثار فرشچیان در مقاله‌ای در «زمانه» می‌نویسد:

«مینیاتور ایرانی سرشار از صحنه‌های بزم و رزمی است که به عنوان مثال و عمدتاً برآمده از داستان‌های شاهنامه یا پنج گنج نظامی هستند. در کارهای فرشچیان اما، مینیاتور‌ها از بازسازی صرف داستان‌ها و یا تصویرگری آنچه با کلمات توصیف شده‌اند، فرا‌تر می‌رود و نقاشی، خود موضوع و هدف می‌شود. زبردستی چشمگیر در طراحی، توجه و دقت در ریزه‌کاری‌ها و پرداخت‌ها، حرکت مواج و دایره‌وار قلم و ترکیب متنوع رنگ‌های بی‌شماری که کنار هم نشسته‌اند، از ویژگی‌های اصلی کارهای او محسوب می‌شود. شیوه و کارهای محمود فرشچیان که از‌‌ همان ابتدا تا امروز به شیوه و نگاه خود پایبند بوده، در نقاشی معاصر ایران، خاص خود اوست و همچون گرایشی در کنار دیگر جریان‌های نقاشی معاصر ایران حضور داشته است.»

پاره‌ای از آثار محمود فرشچیان

بهمن نامور مطلق به خبرگزاری ایسنا گفته است که ایران با ترکیه، آذربایجان و قزاقستان در زمینه ثبت جهانی نقاشی مینیاتور همکاری می‌کند:

«اگر تلاش‌های اخیر صورت نمی‌گرفت، مینیاتور بدون حضور ایران ثبت جهانی می‌شد در حالی که کانون مینیاتور در فرهنگ ایرانی است.»

 آثار محمود فرشچیان هم در ایران و هم در خارج از کشور، مورد توجه و استقبال بوده و جوایز متعددی را برای او به همراه داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.