ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت عراق دستور بررسی نحوه مرمت طاق کسری را داد

وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از دانشگاه بغداد خواست عوامل تخریب را شناسایی کند. سپنتا نیکنام از روحانی خواست از پیگیری بازسازی این اثر غافل نماند.

در پی انتشار اخباری درباره تخریب بخشی از طاق کسری یا ایوان مدائن، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از این منطقه تاریخی بازدید کرد و دستور داد که دانشگاه بغداد درباره مرمت این اثر باستانی بررسی‌های لازم را انجام دهد. همزمان، سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد از روحانی خواست که در سفرش به عراق در دیدار و گفت‌وگو با سران این کشور بر ضرورت مرمت طاق کسری تأکید کند.

طاق کسری یا ایوان مدائن در تیسفون

ایوان مدائن یا طاق کسری که به آن طاق خسرو هم گفته شده، در دوران پادشاهی ساسانی در تیسفون بنا شده است. بلندی این ایوان ۳۷متر و پهنای آن حدود ۵۰ متر است. در زمان حمله اعراب به ایران، این کاخ، در قرن هفتم میلادی غارت شد. سپس مدتی از آن به عنوان مسجد استفاده کردند و بعد از مدتی هم کم‌کم متروکه شد. دولت عراق تاکنون درخواست ثبت این اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو را نداده است.

پیش از سفر حسن روحانی به بغداد برخی نمایندگان پارلمان عراق گزارش داده بودند که بخشی از طاق کسری ویران شده است. عبدالامیر الحمدانی، وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از ایوان کسری در جنوب شرقی بغداد بازدید کرد و دستور داد دانشگاه بغداد پس از مشخص شدن علت و عوامل تخریب بخشی از طاق کسری درباره نحوه مرمت آن تحقیق کند.

گروهی از نمایندگان پارلمان عراق از رئیس جمهوری، نخست وزیر و وزیر فرهنگ این کشور و همچنین سازمان یونسکو خواسته بودند برای نجات این اثر تاریخی اقدام کنند.

سپنتا نیکنام، رئیس انجمن زرتشتیان و عضو شورای شهر یزد نیز با انتشار پیامی در توییتر از رئیس جمهوری اسلامی خواسته است بازسازی طاق کسری را در دیدار و گفت‌وگو با رهبران عراق پیگیری کند:

«آقای روحانی برای اولین بار در دوران ریاست جمهوری‌اش عازم عراق است. همزمان خبر رسیده که ایوان مدائن (طاق کسری) یادگار سرزمین پارس در عراق، در حال فروریختن است. کاش ایشان از همتایان عراقی خود روند بازسازی آن را پیگیر شوند تا بدانند ایوان مدائن برای ما هویتی عبرت‌آموز و مهم است.»

گروه دولت اسلامی (داعش) از سال ۲۰۱۴ که در موصل اعلام خلافت کرد، بسیاری از آثار میراث فرهنگی در عراق را غارت یا نابود کرد. غارت و نابودی صدها اثر در موزه موصل، از میان برداشتن برخی از آثار باستانی تمدن آشوری در نمرود، و نابودن کردن نسخه‌های خطی در کتابخانه موصل فقط بخشی از این ویرانگری فرهنگی است.

وزارت گردشگری و حفاظت از میراث تاریخی عراق چهار سال قبل گزارش داده بود که داعش در بدو اعلام خلافت، بیش از ۴۳۷۰ موقعیت تاریخی در پنج استان این کشور را تخریب کرده است.

مورشین الهیاری، هنرمند ۳۱ ساله ایرانی است که در دانشگاه تهران تحصیلاتش را در زمینه علوم رسانه‌ای و علوم اجتماعی به پایان رسانده و اکنون در سانفرانسیسکو زندگی ۱۲ تندیس از محوطه‌های باستانی الخصرا و نینوا را با همکاری کارشناسان میراث فرهنگی بازآفرینی کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.