ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصلاح قانون استعماری در آنگولا و جرم‌زدایی از همجنسگرایی

مجلس آنگولا ماده قانونی به‌جامانده از دوران استعمار را که براساس آن همجنسگرایی جرم انگاشته می‌شد، از قانون حذف کرد

مجلس آنگولا چهارشنبه گذشته با حذف یک ماده قانونی با عنوان موارد «فساد خلاف طبیعت» از قانون، از همجنسگرایی جرم‌زدایی کرد. تا به‌حال از تفسیر این ماده قانونی به صورت گسترده برای ممنوعیت همجنسگرایی و رفتار همجنسگرایانه استفاده می‌شد.

اعضای گروه «آیریس آنگولا» - عکس از صفحه این گروه در فیسبوک

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر، دولت آنگولا همچنین ۲۳ ژانویه/۳ بهمن تبعیض به‌خاطر گرایش جنسی را ممنوع کرد. از این پس خودداری از دادن خدمات یا استخدام افراد بر اساس گرایش جنسی آن‌ها می‌تواند مجازاتی تا سقف ۲ سال زندان به‌همراه داشته باشد.

پس از استقلال آنگولا از پرتغال در سال ۱۹۷۵ این نخستین باری است که قانون مجازات این کشور تغییر می‌کند که در این تغییرات قوانین قبلی همجنسخواه‌ستیز باقی مانده از دوره‌ی استعمار آنگولا اصلاح شده‌اند.

قوانین قبلی رفتار همجنسگرایانه را غیر قانونی تلقی می‌کردند و به صورت ضمنی از تبعیض علیه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و مجازات همجنسگرایی حمایت می‌کردند. با وجود اینکه در دوران پسااستعمار هیچکس تحت این قانون مجازات نشده بود اما نفس وجود این قانون حقوق و آزادی‌های اعضای جامعه LGBT را در این کشور محدود می‌کرد.

«آیریس آنگولا» که تنها گروه مدافع و لابی‌گر برای حقوق همجنسگرایان در این کشور به‌شمار می‌رود بارها نسبت به تبعیض در دسترسی به بهداشت و آموزش اقلیت‌های جنسی اعتراض کرده بود.

سال گذشته نیز فعالیت‌های این گروه که سابقه تشکیل آن به سال ۲۰۱۳ بازمی‌گردد، قانونا به رسمیت شناخته شد. اقدامی که اکنون به‌عنوان گام مهمی در تغییر قانون آنگولا برای برابری به‌حساب می‌آید. اهمیت این اقدام در مقایسه با موزامبیک دیگر مستعمره سابق پرتغال مشخص می‌شود که علیرغم جرم‌زدایی از همجنسگرایی در سال ۲۰۱۵، همچنان از قانونی شمردن «لامبدا»، بزرگترین گروه LGBT در این کشور خودداری می‌کند.

در حالی‌که در کشورهایی مانند هند، مبارزه علیه قوانین همجنسگراستیزانه توسط دادگاه حاکم اعمال می‌شود، کشورهای دیگر این مبارزه را از طریق اصلاحات قانونی دنبال می‌کنند. از جمله این کشورها می‌توان به جمهوری دموکراتیک سائوتومه و پرنسیپ (۲۰۱۲)، کیپ ورد (۲۰۰۴) - هر دو از مستعمره‌های سابق پرتغال -، لسوتو (۲۰۱۲)، جزایر سیشل (۲۰۱۶) – هر دو در آفریقا - پالاو (۲۰۱۴) و نائورو (۲۰۱۶) – هر دو در اقیانوسیه - اشاره کرد. همچنان ۶۹ کشور در جهان، از جمله ایران، همجنسگرایی را غیر قانونی و جرم تلقی می‌کنند و همجنسگرایان، دوجنسگرایان، ترنسجدرها و دیگر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در این کشورها تحت تبعیض و خشونت هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.