ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم اختتامیه‌ رسمی ایران‌پراید ۲۰۱۷ برگزار شد

میزبانی بنیاد ژوپی‌آ در کافه مضراب آمستردام و با شرکت شماری از فعالان حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی کمپین ایران‌پراید ۲۰۱۷ خاتمه یافت.

دوشنبه ۲۷ نوامبر / ۶ آذرماه ۱۳۹۶ به میزبانی بنیاد ژوپی‌آ در آمستردام و با شرکت شماری از فعالان حقوق بشر ایرانی و بین‌المللی، مسوولان حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی و حقوق بشر در هلند، روزنامه‌نگاران و  حامیان قایق ایران در رژه‌ی افتخار قایق‌ها در آمستردام  به‌طور رسمی فعالیت کمپین ایران‌پراید ۲۰۱۷ خاتمه یافت.

مارک رَیخوَین مسوول سیاست‌گذاری در حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی در وزارت امور خارجه‌ی هلند

 بنیاد ژوپی‌آ هم‌زمان با هفته‌ی پراید آمستردام در سال ۲۰۱۷، سلسله برنامه‌هایی را مدیریت و اجرا کرد که مهم‌ترین آن‌ها حضور قایق ایران برای نخستین‌بار در تاریخ رژه‌ی قایق‌های آمستردام بود. تمامی این فعالیت‌ها زیر عنوان کمپین «ایران‌پراید ۲۰۱۷» صورت گرفت که می‌توان از آن میان کارگاه آموزشی حقوق اقلیت‌های جنسی، مهمانی‌های گوناگون، راهپیمایی اقلیت‌های جنسی در آمستردام و رژه‌ی قایق‌های آمستردام را برشمرد.

به گزارش سایت کارگاه خبر ژوپی‌آ مراسم اختتامیه‌ی رسمی ایران‌پراید ۲۰۱۷ در کافه مضراب آمستردام برگزار شد. نمایندگان وزارت امور خارجه‌ی هلند، نمایندگان سازمان‌های COC Nederland و COC Amsterdam، نمایندگان پلیس رنگین‌کمانی هلند (Roze in Blauw Politie)، نماینده‌ی سازمان مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی و ایدز (Aids Fonds)، سازمان بهداشت (GGD)، نمایندگان سازمان رژه‌ی افتخار آمستردام (Amsterdam Pride) و هم‌چنین مدیران و دست‌اندرکاران سازمان‌های حقوق بشری ایرانی مقیم هلند از جمله حاضرین در این مراسم بودند.

  مارک رَیخوَین (Mark Reichwein)، مسوول سیاست‌گذاری در حوزه‌ی اقلیت‌های جنسی در وزارت امور خارجه‌ی هلند (LGBTI policy officer of Dutch Foreign Ministry) این مراسم را  به‌طور رسمی آغاز کرد. مارک رَیخوَین علاوه بر توضیح و تشریح سیاست‌گذاری‌های دولت هلند پیرامون دفاع و پاسداری از حقوق اقلیت‌های جنسی، به این مهم اشاره کرد که به چه میزان فعالیت گروه‌های پشتیبان حقوق اقلیت‌های جنسی که برای احقاق حقوق این اقلیت‌ها مبارزه می‌کنند اهمیت دارد. او در این راستا به نقش مشاهده‌پذیری و چرایی اهمیت رژه‌ی افتخار اقلیت‌های جنسی در گسترش حقوق برابر پرداخت.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

 الهام ملک‌پور، شاعر، نویسنده و مشاور و عضو مدیریتی بنیاد ژوپی‌آ، به عنوان دومین سخنران این مراسم به اهمیت ضرورت مطالبه‌ی حقوق بشر هم‌زمان با خواست دموکراسی به‌مثابه دو حق جداناشدنی و مکمل یکدیگر پرداخت و متذکر شد که چرا کسب حقوق بشر بدون دستیابی به دموکراسی و جامعه‌ی آزاد مفید فایده نخواهد بود.
در ادامه این مراسم رهام رفیعی بنیان‌گذار بنیاد ژوپی‌آ، فعال حقوق اقلیت‌های جنسی به بیان تاریخچه‌ی مختصری از بنیاد ژوپی‌آ پرداخت.


رهام رفیعی ماجرا را از روایت فعالیت‌هایی شروع کرد که او و گروهی از فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران انجام می‌دادند و در ادامه به تاریخچه‌ی رژه‌ی افتخار ایران پرداخت و روند شکل‌گیری ژوپی‌آ را برای حاضرین در مراسم شرح داد.

در ادامه فرجام سعیدی، موسیقی‌دان و هنرمند مقیم هلند برای حاضرین چند کار از ساخته‌های خود را اجرا کرد و پس از اجرای فرجام، ایمان فیروزی فرد، عضو اصلی کارگاه خبر ژوپی‌آ، در اهمیت فعالیت افراد خارج از ایران در زمینه‌ی حق‌خواهی صحبت کرد و به‌طور ویژه به فعالیت ژوپی‌آ و اهمیت این فعالیت در حال حاضر اشاره کرد.

فرجام، موسیقی‌دان و هنرمند مقیم هلند

ایمان فیروزی فرد از تجربه‌ی زیسته‌ی خود سخن گفت و این‌که چطور یک فرد می‌تواند در آینده‌ی افراد دیگری که تجربه‌های مشابهی چون خودش را پشت سر می‌گذارند سهم داشته باشد.

ایمان فیروزی فرد - اختتامیه ایران‌پراید ۲۰۱۷

در ادامه این مراسم پیام ویدیویی ماریچه اسخاکه (Marietje Schaake)، نماینده‌ی هلند در پارلمان اتحادیه‌ی اروپا به نمایش گذاشته شد.

— JoopeA (@JoopeAGroup) November 28, 2017

خانم اسخاکه در سخنان خود به این مهم اشاره کرد که چطور حقوق بشر و به‌ویژه حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران مورد نقض هرروزه قرار می‌گیرد و به اهمیت کار گروه‌هایی چون ژوپی‌آ پرداخت ضمن این‌که این فعالیت‌ها را در راستای آگاهی‌رسانی و حق‌طلبی مهم تلقی کرد، به پشتیبانی و قدردانی از این فعالیت‌ها پرداخت.

ماریچه اسخاکه در این ویدیو با تایید فشار هرروزه‌ی دولت ایران بر روی شهروندان به موضوع شکنجه، بازداشت و اعدام همجنسگرایان در ایران اشاره می‌کند. او با توضیح این‌که حمایت اجتماعی اقلیت‌های جنسی در ایران نسبت به سایر گروه‌های تحت فشار دولت بسیار پایین است، موضع روشن پارلمان اروپا در پشتیبانی از حقوق اقلیت‌های جنسی را مطرح می‌سازد. نماینده‌ی پارلمان اروپا آزادی و حقوق انسانی را محور اساسی حقوق بشر در اروپا می‌داند و تاکید می‌کند که این اتحادیه هر روز بیش از پیش تلاش می‌کند تا حقوق برابر انسانی جدای از جنسیت و گرایش جنسی را تحقق ببخشد. او هم‌چنین از تلاش‌های ایرانیان برای برگزاری روز افتخار ایران و شرکت در رژه‌ی افتخار آمستردام و همین‌طور شهرهای دیگر دنیا حمایت می‌کند.

در ادامه مراسم و در بخش پایانی آن رهام رفیعی پیرامون موضوع موانع فعالیت در زمینه‌ی حقوق کوییر در حوزه‌ی ایران صحبت کرد. او به این موضوع اشاره داشت که چگونه جنبش زنان و سازمان‌های ایرانی و بین‌المللی حرکت گروه‌های کوچک را جدی نمی‌گیرند و در برخی موارد حتی به تمسخر این حرکت‌ها می‌پردازند. با این‌وجود، رهام رفیعی از حمایت، پشتیبانی و دلگرمی گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی یاد کرد که در شکل‌های گوناگون پشتیبان این فعالیت‌ها هستند و این‌که چطور هر حمایتی هرچند کوچک می‌تواند امید و دلگرمی ادامه‌ی راه باشد.

در نهایت گزارش مالی کمپین ایران‌پراید در سال ۲۰۱۷ از سوی رهام رفیعی ارایه شد و در پایان برنامه هدیه‌هایی به رسم یادبود به افراد و سازمان‌های حامی کمپین «ایران‌پراید ۲۰۱۷» داده شد.

اهدای پرچم ایران‌پراید به وَنی ریِز (Vanny Reyes) نماینده‌ی سازمان COC Amsterdam توسط رهام رفیعی

ایرانیان مردادماه امسال در رژه‌ی افتخار قایق‌ها در آمستردام حضور داشتند. این نخستین‌بار بود که قایق ایران در رژه‌ی افتخار در هلند شرکت می‌کرد. در این قایق  بیش‌ از ۷۰ مسافر  از میان همجنسگرایان، دوجنسگرایان، تراجنسی‌ها، کوییرها و سایر اقلیت‌های جنسی و جنسیتی و هم‌چنین حامیان حقوق آن‌ها حضور داشتند.  این قایق به‌دلیل کارشکنی قایق‌ران هلندی‌تبارش به پایان مسیر نرسید، اما این مساله باعث توجه ویژه رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های هلندی به بحث حقوق اقلیت‌های جنسی در ایران شد و چندین مصاحبه و ویژه برنامه در این خصوص با ترتیب دهندگان حضور قایق ایران در پراید آمستردام  ۲۰۱۷ صورت گرفت. سال آینده نیز قرار است بار دیگر قایقی با نام ایران در این رژه سالیانه شرکت کند.

بیشتر بخوانید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.