ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

● وبلاگ زمانه

همایش ده سالگی زمانه

گزارشی مختصر از همایش ده سالگی زمانه در آمستردام همراه با یک گالری عکس

آمستردام ۳۰ مهر ۱۳۹۵ / ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ − جشن ده سالگی زمانه برگزار شد، البته با کمی تأخیر، چون رادیوی زمانه رسما در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۵، در جشن صد سالگی انقلاب مشروطیت، به اصطلاح روی آنتن رفته است. آن رسانه دیگر کمتر رادیو است و اکنون به عنوان بنیاد رسانه‌ای زمانه فعالیت‌های متنوعی دارد که بخش عمده آنها زیر مفهوم روزنامه‌نگاری می‌گنجند و بخشی دیگر زیر مفهوم آموزش.

نمایی از سالن − پشت تریبون: شیرین عبادی، نازلی کاموری
نمایی از سالن − پشت تریبون: شیرین عبادی، نازلی کاموری

گزارشی مختصر از جشن زمانه

جشن دهمین سالگرد زمانه پرشور و پربار بود. در آن حدود ۳۰۰ نفر شرکت کردند. مهمانان ایرانی بودند و هلندی و از کشورهای دیگر. برنامه همایش شامل سخنرانی، بحث، موسیقی، نمایشگاه عکس، نمایش کارتون و طبعا روابط عمومی و گپ و گفت‌وگو بود. در همایش آمستردام تعدادی از سازمان‌های آموزشی و رسانه‌ای همکار و دوست زمانه شرکت داشتند و محتوای جلسه را غنی کردند: ایران‌آکادمیا، اصل۱۹‌، ژوپی‌آ، گرین‌هاست، سایفون‌، اتحاد برای ایران، Free Press Unlimited و نشر نوگام.

در نمایشگاه مجموعه‌ای از آثار تصویری مصطفی هروی، عکاس و فیلم‌ساز ایرانی ساکن هلند به معرض تماشا گذاشته شده بود. در بخش موسیقی پاشا کرمی تمبک‌نوازی کرد و توجه و تحسین حاضران را برانگیخت. هنرمند دیگر بر روی صحنه امیرحسین افتخاری، نوازنده و آوازخوان ایرانی ساکن آلمان به همراه گروهش بود. در بخش پایانی برنامه دی‌جی امیر با هنر خود جشن به پا کرد.

برنامه اصلی همایش از یک بخش فارسی و یک بخش انگلیسی تشکیل شده بود. همزمان با برنامه اصلی در سالن‌های جنبی همایش‌هایی در جریان بودند که به موضوع‌های محیط زیست، دگرباشان جنسی و پشتبیانی از فعالیت‌های مدنی در فضای اینترنت اختصاص داشتند.

قسمت اول برنامه اصلی به زبان فارسی بود و قسمت دوم به زبان انگلیسی. بخش فارسی که کوتاهتر بود با خوش‌آمدگویی کبری قاسمی همکار زمانه از روز نخست و چهره شناخته‌شده در میان ایرانیان هلند آغاز شد. پس از آن محمدرضا نیکفر، سردبیر زمانه، در سخنرانی کوتاهی زمانه، تاریخچه آن، خصایل آن و جهت‌گیری آن را معرفی کرد و از بنیان‌گذاران و همه همکاران زمانه از روز نخست تا امروز سپاسگزاری کرد. او به عنوان یک همکار قدیمی زمانه از روزنامه‌نگار پرسابقه ایرج ادیب‌زاده تشکر کرد. ایرج ادیب‌زاده خود شمه‌ای از خاطراتش و تجربیاتش را با شنوندگان در میان گذاشت. سپس سعید پیوندی، استاد جامعه‌شناسی (فرانسه) رشته سخن را به دست گرفت و به معرفی "ایران‌آکادمیا" پرداخت که یک موسسه‌ای آموزشی ایرانی پاگرفته در هلند است که در تراز دانشگاهی به آموزش علوم انسانی و اجتماعی می‌پردازد.

بخش انگلیسی با اعلام برنامه توسط تون خاوتیر، روزنامه‌نگار سرشناس هلندی و دوست قدیم زمانه آغاز شد. سپس کیس فان بار، سفیر حقوق بشر هلند، سخنرانی کرد. پس از آن شیرین عبادی، حقوق‌دان، فعال حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ذر سخنرانی پرشوری به توصیف وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخت و بر اهمیت فعالیت رسانه‌ای در دفاع از مردم تأکید کرد. عبادی گفت که بسیاری از مسائل کشور پیامد نبود آزادی بیان است. او هشدار داد که اگر اقوام ایرانی نتوانند خواسته‌های خود را بیان کنند و فضای مناسبی برای گفت‌وگو و طرح مسائل وجود نداشته باشد، خطر بروز خشونت ما را تهدید می‌کند. او از کشورهای غربی هم خواست که با خفقان سازش نکنند. او در همین رابطه به شرکت یوتل‌ست که زیر فشار حکومت‌های ترکیه و ایران دو کانال‌ ماهواره‌ای کردی‌زبان را بسته انتقاد کرد.

پس از آن در پنلی که به بررسی اوضاع منطقه خاورمیانه اختصاص داشت، چهار کارشناس – حامد هاشمی، پاول آتس، مینا نور و هاینریش ماتی – به گفت‌وگو پرداختند. گردانده پنل یوریس فان دواینه از همکاران زمانه بود. پنل بعدی به بررسی اوضاع داخلی ایران با توجه ویژه به وضعیت حقوق بشر در کشور اختصاص داشت. در این پنل آزاده پورزند، رها بحرینی و عمار ملکی شرکت داشتند. گردانده پنل نازلی کاموری از همکاران زمانه بود. پنل سوم به موضوع زنان اختصاص داشت. در این پنل، که نعیمه دوستدار، از همکاران زمانه آن را می‌گرداند، منصوره شجاعی، مسیح علی‌نژاد و ساغر غیاثی شرکت داشتند.

پس از پنل آخر پیام ماریچه اسخاکه، عضو پارلمان اروپا پخش شد که مضمون آن ضرورت دفاع از آزادی بیان بود. او همچنین به حکومت ایران به خاطر دفاع از آن از رژیم اسد انتقاد کرد.

دو سخنران دیگر همایش زمانه روت کروننبورگ و رینکه فان سانتن بودند، مدیر اجرایی اسبق و مدیر اجرایی کنونی زمانه. کروننبورگ در سخنرانی خود تجربه زمانه را به عنوان نمونه‌ای عملی در دفاع از آزادی بیان توصیف کرد. موضوع سخنرانی مدیر اجرایی کنونی زمانه تشریح فعالیت‌های جاری این رسانه برای مهمانان همایش بود. او نمونه‌هایی از دوسیه‌ها و مطالب زمانه را توصیف کرد و سپس شرح داد که فعالیت‌های رسانه‌ای و آموزشی زمانه چگونه پیش می‌رود.

فرازی از سخنرانی مدیر اجرایی زمانه معرفی عنوان جدید زمانه بود: عنوان رسمی "رادیو زمانه" از این پس "بنیاد رسانه‌ای زمانه" است. سنت استفاده از عنوان "رادیو زمانه" در سایت زمانه حفظ می‌شود اما در موارد دیگر از عنوان جدید استفاده می‌شود که بهتر مجموعه فعالیت‌های زمانه را بازتاب می‌دهد.

ویدئوهای پنل‌ها و سخنرانی‌ها به تدریج در کانال یوتیوب و سایت زمانه منتشر می‌شوند.

عکس‌های زیر گوشه‌هایی از جشن دهمین سالگرد زمانه را تصویر می‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.